Postul creștin-ortodox

(Î): De ce a fost dată porunca postului?

(R): Dumnezeu a dat porunca postului protostrămoşilor noştri în Rai (Facerea 3,3), pentru ca omul să practice virtutea înfrânării, care este prima măsură şi condiţie a însănătoşirii morale. Atunci când creştinul se înfrânează în ceea ce priveşte mâncarea, el devine stăpânul trupului, nu se mai lasă ispitit de el şi nu mai este robul lui. Sfinţii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe arată că lăcomia pântecelui este primul păcat capital din care izvorăsc toate patimile. Postul este, în schimb, de folos trupului şi sufletului pe care le purifică şi le întăreşte prin Harul lui Dumnezeu.

(Î): Câte feluri de posturi există?

(R): Există un post al simţurilor, al minţii şi al duhului. Păcatul vine în noi prin trei izvoare: prin mândrie, mânie şi poftă, iar prin postul creştin ortodox acestea trebuie secate.

(Î): Ce trebuie să facă creştinii înainte de a posti?

(R): Înainte de a posti trebuie să ne împăcăm cu toţi semenii noştri (Matei 5,24). De la Mântuitorul Iisus Hristos am aflat că Dumnezeu este iubire şi porunca cea mai mare este porunca iubirii de Dumnezeu şi de oameni (Matei 22, 37-39).

Una din legile iubirii se numeşte iertare şi, împlinind-o, vom înfrânge mânia. Domnul nostru Iisus Hristos ne-a spus: „de veţi ierta oamenilor greşalele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel Ceresc; Iar de nu veţi ierta oamenilor greşalele lor, nici Tatăl vostru nu va ierta greşalele voastre” (Matei 6,14-15).

Pentru a fi numiţi „fii Tatălui Ceresc”, trebuie să iubim pe vrăjmaşii noştri, să binecuvântăm pe cei ce ne blestemă, să facem bine celor ce ne urăsc şi să ne rugăm pentru cei ce ne vatămă şi ne prigonesc (Matei 5,44).

A răsplăti binele cu rău este lucrare diavolească, a răsplăti răul cu rău este lucrare dobitocească, a răsplăti bine cu bine este lucrare omenească, iar a răsplăti răul cu bine este lucrare dumnezeiască şi virtute creştină.

Prin iubire şi iertare biruim mânia, din care izvorăsc atâtea rele, prin post alimentar secăm fântâna otrăvitoare a atâtor pofte aducătoare de moarte, iar prin smerenie biruim mândria diavolească. Trebuie să mergem la duhovnic pentru a ne spovedi şi a ne uşura sufletul de păcate (Matei 18,18; Ioan 20,23). După aceasta vom primi putere de a posti şi astfel voinţa noastră va fi ajutată de puterea Harului Dumnezeiesc.

(Î): Cum să postim?

(R): Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne învaţă cum să postim (Matei 6,16-18), pentru că diavolul nu poate fi izgonit decât prin post şi rugăciune (Matei 17,21).

(Î): Când postesc mai aspru sau mai mult sunt trist.

(R): Vremea postului este vreme de bucurie duhovnicească, în care simţi cum te desprinzi de lanţurile patimilor care te ţineau în robie.

(Î): Care este scopul postului creştin-ortodox?

(R): Scopul postului creştin-ortodox este să biruim mânia prin iertare, pofta prin înfrânare şi mândria minţii prin smerenie. Pentru aceasta „bine este să vă întăriţi prin har inima voastră, nu cu mâncăruri, de la care n-au avut niciun folos cei ce au umblat cu ele” (Evrei 13, 9).

Postul care îi place lui Dumnezeu este atât cu sufletul cât şi cu trupul, sprijinit şi întărit de rugăciune, fapte bune, spovedanie şi pecetluit cu Sfânta Împărtăşanie.

Acest post curăţă mintea şi inima duhovnicească. De aceea ne spune Sfântul Atanasie cel Mare: „Vezi ce face postul? Şi diavolii îi scoate, şi gândurile viclene le goneşte, şi mintea o face strălucitoare, şi inima o curăţă”.[1]

Ca să ne putem înfrâna de anumite mâncăruri care ne plac, să nu le mâncăm singuri, ci împreună cu alţii, să le dăruim şi lor.

(Î): Ce se întâmplă cu cei care mănâncă şi beau peste măsură?

(R): Mâncarea şi băutura peste măsură ridică din stomac la minte un nor gros care împiedică luminile Duhului Sfânt să vină asupra noastră. Mâncarea multă înfundă urechile duhovniceşti. Stai la masă şi se citeşte un cuvânt de folos sufletesc, dar nu auzi nimic pentru că ai mâncat şi ai băut prea mult.


 

 


[1] Sf. Atanasie cel Mare, P.G. 28,260 A.